Последните два уикенда се занимавам с едно HD филмче, заснето с Kodak Zi8, която си купих преди няколко месеца. Ако до седмица-две смартфоните не са убили съвсем джобните камери ще ѝ напиша ревю, но първо искам да споделя челен опит за добри резултати с видео.

Проблемът при кодирането на видео е, че се учи на принципа проба-грешка, а всяка проба при един HD филм отнема 1 час и резултатът винаги е един парещ лаптоп. Но ето няколко съвета.

Снимане:

  • Ако тепърва мислите да си купувате камера, внимателно вижте каква компресия ползва при заснемане. H264 е супер. Всичко останало е риск. Вижте в ревютата на камерата как се класира микрофона и има ли вход за външен. Една от разликите на видеокамерите е, че се стараят да имат по-добър микрофон за снимане на шумни места без пръцкане.
  • Снимайте в 720p, засега. Това е резолюция 720 линии ширина и 1280 точки дължина. Заема по-малко място, по-лесно се обработва и де/кодира. 24% от читателите на Eenk.com ползват такава резолюция на екраните си, което е и най-големият дял. Това е резолюцията на по-малките (13″) лаптопи, които пък я пускат на цял екран, без да се пресмята. Филми с по-висока резолюция искат повече ресурси и реално разликата не може да се усети, ако са качени в YouTube.
  • Проверете настройките на камерата дали предлагат опция за заснемане PAL (европейския стандарт) или NTSC (американския). Минете на PAL. Вижте видео софтуера, който ползвате за монтаж дали предлага избор от тези 2 формата и там пак изберете PAL.

Износ (export):

  • Codec (кодек): изберете H264, това е най-добрият метод за компресиране на видео, известен на човечеството.
  • Кадри в секунда: не пипайте. Ако има опция „current“, стойте с нея. Ако промените кадрите в секунда, софтуерът преизчислява всеки кадър в новата рамка, което прави изходния клип насечен на моменти. Моята камера може да снима в 60 к/сек, което прави картината мазна като във видео игра, но досега не съм открил онлайн уеб услуга, която да пуска видео с такава мазнина.
  • Звук: AAC, 128 килобита, 44100 килохерца. Ако звукът от камерата е моно (малко камери имат стерео микрофони, а съраунда е тегава екзотика), изберете моно, за да спестите място.
  • Резолюция: уеб видеата вървят най-добре на 720p. Отнемат по-малко време да се кодират (40 минути работа за 10 минути видео при бърз компютър), и могат да се пуснат от всеки компютър, произведен след, да речем, 2006. Не си играйте да увеличавате резолюцията на видеа, чиито оригинали са по-малки. Ако пуснете на Vimeo видео от 1080p, онлайн софтуера ще го смачка до 720p.
  • Качество: перфектното качество за 720p видео е 10000 килобита (kbit) в секунда. По този начин обаче, 10-минутно филмче може да отиде до гигабайт в размер. До момента не съм открил разлика в методите на кодиране single-pass и multi-pass, освен във времето на кодиране. Опитах пак и определено multi-pass. Времето за кодиране се умножи по 4.
  • Размер на файла: ако трябва да се вместите в някакви квоти за обем на файла (например Vimeo предлага 500 мегабайта на седмица), направете го 4500 килобита/сек, frame reordering: yes, ключов кадър на всеки 30. 10 минутен клип с тази опция има прилично качество и е с големина около 450 мегабайта.

Какъв е вашият опит с HD видео, камери и компресия? Препоръчайте.

Коментари

  1. 19 юли 2010 @ 13:44

    „Codec (кодек): изберете H264, това е най-добрият метод за компресиране на видео, известен на човечеството.“

    Не знаех, че си станал и експерт по кодеци. Странно тогава, защо ли някакви си умни хора от Модзила, Опера, Гугъл и Майкрософт виждат потенциала на Огг и/или УебМ. А и говорейки за Х264, защо не кажеш няколко думички за „готиния“ лиценз на Х264?

    Хайде, стига тролинг, поздрави и успехи :)

  2. 19 юли 2010 @ 13:53

    @Еленко – В mult-pass е истината. Бях си играл да прекодирам едно ДВД и с multi-pass се получи изходен файл с големина 700 МБ и качество, като на оригиналът. @Никола – WebM не е официално пуснат на „пазара“, и за съжаление, без силна подкрепа от индустрията, ще остане само един от многото. Бъдещето ще покаже. Между другото ако почетеш внимателно, ще видиш че един от държателите на правата за h264 е и M$. no offence.

  3. SvF #
    19 юли 2010 @ 13:58

    Всичко хубаво, 720 съм напълно сългасе е идеално решение. Това за камерите/апаратите също е вярно, защото аз се наебах да снимам видео в Qicktime MPEG-4 AVC1, което е тежка отврат дори за 4 ядрена машина.

    За сега HDV1 MPEG-2 най ми пее и мога да сложа такива 40 клипа един върху друг (говоря за HD) в Sony Vegas-а и компа да не ги усети, изключително лек формат, дори при сложени 10 активни ефекта.

    Бтв: не съм сигурен, но мисля че и двата „формата“ бачкат с H.264, поне според програмата, но определено mpeg-2-ката е по читава работа за по слабо pc, затова и за монтаж си ги преконвертирам с Canopus HQ.

    А, и още две неща. Поне за pc и internet, според мене няма никакво значение дали ще е PAL или NTSC, а качеството е хубаво да е 192 или 320 няма смисъл ако естествено имате готина аудио да го скапвате.

    А за frame rate, пак си зависи с какво е снимано и какъв е оригиналния файл, аз лично го свалям на 20-22 fps, защото иначе картината ми изглежда изкуственяк на 29fps, то си е до вкус.

  4. 19 юли 2010 @ 14:20

    Никола, къде видя Мозила, Опера, Гугъл и Майкрософт да виждат потенциал в Theora?

  5. 19 юли 2010 @ 14:31

    здрасти, това беше интересно и забавно, нядявам се хумора да не остане задълго незабелязан от другите. ето ги коментарите:

    – Звук: AAC, 128 килобита, 44100 килохерца

    мислех, че съвременната техника е на 48 (жоро?)

    – multi-pass

    винаги за оптимална компресия

    – PAL / NTSC

    interlacing (присъщ на NTSC) няма място на уеб. хората, които обръщат внимание (аз и още един-двама), много ги дразни. както и некоректно отношение (сплескване).

    поздрави :)

  6. 19 юли 2010 @ 15:25

    @нейчо, разбира се, че бъдещето ще покаже, ние само може да седим, да гледаме и да се надяваме да излезне нещо добро. А че МС има пръст навсякъде е ясно на всеки.

    @еленко, в предишния ми постинг Огг и УебМ са свързани с „и/или“, защото не не ги поддържат всички. Иначе Модзила и Опера са за Огг (http://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_Ogg_formats_in_HTML5#Support), Гугъл и МС не са. Но всичките са за УебМ, също и Адоби. Според мен е въпрос на време и Епъл да се качи на вагона. Но тези стратегически ходове, разбира се нямат нищо общо с качеството на един кодек.

    поздрави

  7. 19 юли 2010 @ 15:30

    Айде и от мен два цента:

    1) 720p – абсолютно съгласен!

    Плюс: Това е достатъчно голяма резолюция, за да изглежда перфектна на почти всички съвременни монитори. 1280×720 хич не е малко, а дори да се гледа на 1680×1050 или по-голям монитор, пак почти не си личи разликата. Дори стандартно върху 1680×1050 монитор изглежда доста добре, какво остава за 720 видео..

    Още един плюс: – 720p може да се гледа и на десктоп компютри на възраст поне 5-6 години. Всичко от Pentium 4 нагоре, и видеокарта с поне 128 MB памет и DirectX 9.0c, е ОК. За разлика от 1080p – тук вече изискването е поне двуядрен процесор от последните 1-2 години, и много мощна видеокарта, иначе нямам как да върви гладко… 1080p в наши дни си е малко overkill – много мощност трябва за кодиране и декодиране, огромни размери на файловете, не върви добре на никакви дори и малко стари машини…

    2) H.264 – съгласен също. Супер-кодек, добре поддържан, добар компресия и качество. Не ми пука на кой принадлежи лиценза за H.264 – както и на никой не му пукаше, на кой принадлежеше лиценза за VHS или пък за Dolby B или пък за някой друг, широко поддържан стандарт…

    3) AAC, 128 kbps, 44.1 kHz – също съгласен. Но. Това важи само за .FLV/.F4V форматите, доколкото знам.

    Ако кодираш в H.264, можеш да избереш много по-добри настройки за аудиото, включително 5.1 (ако го поддържа камерата обаче, иначе няма смисъл), 48 kHz (а при AAC1/2 дори се поддържат 96 kHz!), също и се поддържат bitrates от 128 чак до 320 kbps. Така че за аудиото, ако оригиналът е в много добро качество, си струва може би да се пуснат и по-високи настройки при компресирането/конвертирането…

    4) Multi-pass: да, да, да, да!!! Твърдо да! Много по-добро качество на кодиране, компресия, „гладкост“ на възпроизвеждане и т.н. Личният ми опит говори, че multi-pass е много по-добър избор! Така че VBR, 2-pass е най-добре.

    * * *

    Толкоз от мен, за другите неща не мога да коментирам… :)

  8. 19 юли 2010 @ 15:32

    „Дори стандартно върху 1680×1050 монитор изглежда доста добре, какво остава за 720 видео..“ – „Дори стандартно DVD върху 1680×1050 монитор изглежда доста добре, какво остава за 720 видео..“ исках да кажа :)

  9. 19 юли 2010 @ 15:38

    Никола,

    Не разбирам. Каква е връзката между подръжката на Theora в HTML5 и развитието му като кодек?

  10. 19 юли 2010 @ 15:40

    @Michel – Дори и моята система – T5450 и Radeon HD2600 пускат мазно 1080p, с уговорката да се ползва хардуерната поддръжка. Това за наше щастие ще бъде все по-разпространено като възможност на цялата система, от хардуер през OS, до драйвер и плеър. Може и да е overkill за кодиране, но в декодирането дори и 2-3 годишни машини се справят превъзходно. :)

  11. uv #
    19 юли 2010 @ 15:43

    Поздравления за чудесния опит. За съжаление полето на пост-продукцията е пълно с мини и стандарти няма. Няма и лесни и прости гидове, които да са напълно коренктни.

    Ще се опитам да добавя детайл там където опитът по-горе слабее:

    # H264 е чудесен кодек но е неподходящ за монтаж поради необходимата компютърна мощ, за да се разхождате свободно по кадрите (освен в intraframe вариант). Добрия софтуер за монтаж ще знае какво да направи с H264 но изпадне ли в рекомпресия (Final Cut Pro някой?) всичко отива по дяволите. Най-добрия компромис в това отношение остава Motion JPEG (MJPEG, PhotoJPEG, и тн). Където паметта/диска не е проблем, форматът за читаво хоби (а и полу-про) видео си остава DV.

    # Ако ще посягате към Final Cut (или който и да е американски софтуер за монтаж), особено такъв който не е чувал за камерата ви, снимайте с 30 кадъра в секунда. (в най-лошия случай 60i). Но ако я е чувал, 25p е телевизор-friendly и стандарт из цяла Европа. 24p е любим на много хора които снимат сериозно.

    # Ако ще използвате звук от видеото, не записвайте с микрофона на камерата. Питайте Радо защо :)

    # Ако ще използвате звук от видеото, записвайте в 48000Hz и WAV. Освен че е задължително, това е и добър начин да не предизвикате монтажния софтуер да мине в рекомпресия.

    # PAL защото сме в Европа

    # Multi-pass компресията има допълнителен първи стадий „планиране“. Резултатът е много осезаемо различен в големите компресии и ниските bitrate-и. На 10000kbit/sec генерирате по 1MB данни в секунда и там има място за всеки кадър. С multi-pass H264 може да слиза до 5000kbit (средно) и пак да запази HD качество.

    # Не видях ред за „aspect ratio“: 16:9 изглежда добре на нов компютър и е добър компромис в останалите ситуации. 4:3 изглежда добре на телевизор (както и във Vimeo). Към други не посягайте.

    # Ще добавя че качените във Vimeo видеа продължават да изглеждат по-добре в сравнение с Youtube или Flickr. Не качвайте във Vbox защото не се вижда от чужбина.

  12. момчил #
    19 юли 2010 @ 16:26

    отскоро снимам със sanyo cg-10 и за нуждите ми е по-вече от добре. няма вход за микрофон, но пък е 3 пъти по-евтина от най-евтиния модел на sanyo с такъв и засега направих компромис.

    снима H264 (МPEG-4 AVC) видео с резолюция 720р при 9Mbps, което май прави материала лесен за обработка под win и mac. монтирам със sony vegas. процесора на компютъра е quad и засега не мога да разбера защо при експорт в mp4 (mainconcept) му отнема страшно много време, докато в други формати хвърчи.

  13. 19 юли 2010 @ 16:57

    И как така реши, че H264 е най-добрия …? Има и lossless кодеци :)

  14. uv #
    19 юли 2010 @ 17:41

    @Stoyo, има и RAW камери…

  15. 19 юли 2010 @ 18:05

    H.264 е супер за изходен кодек, но е тегаф за обработка на видео от HDSLR или AVCHD. Затова има intermediate codec – Cineform или Avid DNxHD например.

    24fps e супер за филми

  16. 19 юли 2010 @ 20:20

    За FPS – всичко над 24 кадъра в секунда е ОК за човешкото око (само да няма някакъв interlace, че понякога се поразваля работата, и може да се видят насечени линии през екрана, някои стари DVD-та имаха май такива проблеми). Филмите са обикновено около 24 FPS, телевизията май е 25 FPS.

    @Neycho:

    T5450 е процесор около поне 5 пъти по-мощен и от най-бързия Pentium 4. Аз затова казах – 720p e формат, който ще се чете добре и от 5-годишна машина, стига да ѝ е прилично добра видеокартата.

    1080p обаче, изисква най-малкото двуядрен процесор, и то от Core 2 Duo нагоре (примерно, Pentium-D или най-старите серии Core 2 Duo, не стават). 1080 е много товарещ формат за декодиране.

    720p, дава доста добра картина, и може да се гледа на десктоп на 5-6 години възраст (ако е приличен като параметри), или на лаптоп на 2-3 години…

  17. LyuboZ #
    19 юли 2010 @ 20:41

    :-)

    Видео смачкано с x264 в 720p се гледа съвсем спокойно на noname notebook с CeleronM на 1.4Ghz с Ati Radeon 9000Pro, която не е и помирисвала за хардуерни оптимизации за HD Content…

  18. 20 юли 2010 @ 11:43

    Не знам защо се намесват тук кодеците за HTML5 видео? Но като е станало дума, да изясним, че в общия случай WebM форматът предлага същото качество като H.264. Но пък все още няма достатъчно инструменти за обработка. А с появата на WebM OggTheora губи съзтезанието.

    Въпроът за лицензирато няма значение до моментът, в който доставчикът на софтуера който ползвате не реши, че не му се плаща вече патента. И най-вече има значение ако сами публикувате видеото. Ако ще го качвате в YouTube или Vimeo няма какво да му мислите.

    За обработката на видео – тъй като снимаме със стара MiniDV камера и ползваме Ubuntu, основния формат, който обработваме е DV. Заема доста място, но е само временно. Програмчето, което ползваме е Kino – има основна функционалност, но е достатъчно за семейни спомени. Може да експортва във всичко, в което могат ffmpeg и mencoder, ние ползваме mpeg-2 за да печеме ДВД-та.

  19. 20 юли 2010 @ 12:07

    @Момчил и аз не зная защо, но и при мен положението е трагично. На две ядра рендъра спокойно взема 90% от ресурсите и на практика докато не свърши нищо друго не може да се прави. Но пък резултатите си струват.

  20. Val #
    23 юли 2010 @ 12:03

    Сложете си тази програмка и след това конвертирайте в каквито си пожелаете формати.
    http://hotfile.com/dl/7721938/ed742d1/FFSetup190.exe.html
    Избраният формат от Еленко наистина показа добро качество

  21. e-mil #
    27 юли 2010 @ 21:30

    „Проблемът при кодиране на видео… всяка проба при един HD филм отнема 1 час.“

    Ами отрежи си 30 сек или 1 минута, сложи в нея парчета с проблемни сцени: бързи движения, контрастни сцени, градиенти и т.н… и пробвай кодеците само върху нея, а не върху целия филм. От размера на това парче ще изчислиш и размера на крайното видео с целия филм.

  22. Juli #
    25 януари 2013 @ 0:00

    Здравейте,аз съм начинаещ и се извинявам ако на въпросът ми не му е мястото тук.
    Наскоро си купих GoPro Hero 3 Black Edition ,от видео обработка си нямам никакво понятие,но все пак се започва от някъде.Та така правих 4-5 клипчета на Витоша (1440p 48fps) и реших да започвам с обработка.Първият въпрос беше с коя програма ,тъй като имам мощен компютър реших че ще е Adobe Premiere Pro (версия 5.5),видя ми се адски сложна ,но какво пък все някога ще трябва да се науча.Изгледах сумати туториали как се импортват,режат,мажат,ефекти и въобще простотии на килограм.Започнах да сглобявам,след 4 часа мъки успях да направя нещо което горе долу ми хареса,тогава дойде момента да „експортна“ видеото и беше пълен фейл.Нищо в YouTube не ми помогна ,от написаното тук видях че съм сгрешил с 1440р ,но за следващия път ще си знам.
    След това реших да пробвам метода проба-грешка и след 2 часа обработки ,чудесии и пържене на процесор едно нищо.Две от видеотата имат добро качество ,но са насечени.И двете са Н264 ,след като избрах Н264 програмата ми изреди един тон „глупости“ от които си нямам никаква идея кое,как,защо и какво.Става въпрос за „Preset“ имам избор измежду HDTV 1080p 30fps;HDTV 720p30fps;Apple Tv720p;NTSC DV HQ;PAL DV HQ ;УouTube;Vimeo и какви ли още не.Та тук идва и проблема като съм снимал на 1440р на 48fps кое да избера ,пробвах с HDTV 1080p 30fps-насечено но,с добро качество;пробвах и с custom където сложих ТВ стандарта на PAL /16:9/High profile/VBR ,2 Mass/Target Bitrate на максимум,Maximum Bitrate също на максимум-резултата е отново същия/реших да не пробвам Н264 ,а MPEG4 -резулата беше лошо качество ,но не беше насечено.Обърках се тотално от всичката информация която прочетох и видях.Забелязах още нещо когато сменя ТВ стандарта от NTSC на PAL автоматично ме кара да си направя custom preset.Веднага изниква още един въпрос ,ако реша да снимам 1080р с 60 кадъра в секунда пак няма кой preset да използвам и трябва да си правя custom,нали?Да си конкретизирам въпроса.Какво да направя ,за да не бъде насечено видеото,да има хубаво качество(под хубаво имам предвид,че не ме интересува колко място ще заеме или колко време ще се прави стига да е най-доброто възможно) ,видеата ще се гледат на компютър.Ако реша да ги качвам в youtube или vimeo предполагам,че ще избера техния preset.Пак искам да се извиня ако не е мястото тук на въпроса,но виждам че има разбиращи хора ,които да се надяваме ,че ще помогнат.Поздрави.

Кажете нещо

Може да ползвате лек HTML. Email адресът ви остава скрит.

Абонирайте се за коментари през RSS